Frequently Asked Questions

Hvordan fungerer Flip?

Må boligen ryddes for møbler før prosjektoppstart?

Nei, boligen må ikke ryddes før oppstart. Dette avklares nærmere i telefonsamtalen med prosjektleder. Flip har også effektive og rimelige løsninger for mellomlagring og flytting av møbler og annet løsøre i samarbeid med Wanda.Space.

Når kan jeg sende forespørsel?

Vi mottar forespørsler alle dager og til alle tider i døgnet. V vil senest komme tilbake til deg innen 1 virkedag (24timer). Vi tar alltid en rask telefonsamtale for å sikre eventuelle detaljer i oppdraget. Fra telefonsamtalen er gjennomført mottar du tilbudet senest innen 1 virkedag (24 timer). Fra forespørsel sendes inn til du har et ferdig spesifisert oppdrag tar det derfor normalt 48 timer totalt.

Hvordan fungerer prisingen?

Din forespørsel sendes ut til våre verifiserte håndverkere der de konkurrerer om ditt oppdrag ved å melde inn den laveste prisen de er villig til å gjennomføre oppdraget til. Dette varierer i pressperioder, eller om håndverkeren tilfeldigvis har ledig kapasitet. Derfor skal flip alltid ha tre pristilbud per oppdrag for å sikre et konkurransedyktig pristilbud for arbeidet. Prisen vil variere med annen aktivitet i markedet. Det betyr også at samme jobben ikke trenger å koste det samme på to forskjellige datoer.

Hvordan bestiller jeg en flip av hjemmet mitt?

Besøk flip.no 

På flip.no klikker du på “Start oppussing”-knappen. Legg enkelt inn adressen du ønsker utført oppussingen på. 

Velg oppussingspakkene og fyll inn nødvendig info.

Velg pakkene som passer dine behov, og velg “annet” om du har spesielle behov du ønsker å beskrive i detalj. Definer deretter hvor mange kvadratmeter gulvareal du ønsker å pusse opp. Om det er hele hjemmet kan du skrive inn bruttoarealet. Om du kun ønsker å pusse opp deler av hjemmet oppgir du ca antall kvadratmeter (Vær nøyaktig, men +/- 2kvm er ok).  Legg deretter inn hvor mange rom du ønsker å få jobben utført i (Vi regner lukkede rom som et rom feks, gang og stue regnes som 2 rom). Dette trenger vi for å beregne vegger, dører, lister og tak i for prosjektet. Oppgi deretter om hjemmet er møblert, delvis møblert eller umøblert. Fyll inn din kontaktinformasjon og ønsket oppstartsdato. Vi kan starte opp om tre virkedager tidligst. Siste steg er å laste opp bilder av hjemmet ditt. Ta to gode bilder av vært rom, så vi kan vurdere jobben som skal utføres. Har du en representastiv finn-annonse er dette godt nok for oss. Godta vilkårene og send inn en uforpliktende forespørsel. 

Vår prosjektleder kontakter deg

Du får utnevnt en dedikert prosjektleder som kontakter deg så raskt som mulig og senest innen èn virkedag. Sammen går dere gjennom prosjektet, vurderer fargelplaner, gulvtyper etc og spesifiserer ferdig oppdraget. Bruk prosjektlederens kunnskap for det den er verdt. Vi jobber alltid for å tilpasse oppdraget optimalt slik at du når dine målsletninger som er innenfor ditt budsjett.

Vi konkurrerer ned prisen din

Det ferdig spesifiserte prosjektet sendes videre til vår integrerte anbudsprosess. Våre håndverkere vurderer sin kapasitet til ønsket oppstartstidpunkt og byr på ditt oppdrag. Flip skal alltid ha 3 pristilbud eller fler før du tar stilling til prisen for å sikre konkurransedyktig pris. På denne måten sikrer vi en så rimelig gjennomføring av ditt prosjekt som mulig.

Du aksepterer

Dersom du er fornøyd med pristilbudet aksepterer du oppdraget. Det er også mulig å gjøre justeringer før endelig aksept. Når du har akseptert prisen starter vi opp oppussingen til avtalt tid og pris.Om du bestilte materialer og maling gjennom oss henter vi dette på veien til ditt prosjekt. Vi avfallshåndterer også det gamle gulvet og annet om det var behov for dette.

Du godkjenner oppdraget

Når flip har utført oppdraget til avtalt tid og kvalitet går vi gjennom ferdig prosjekt sammen. Er du fornøyd med oppdraget takker vi for oss. Dersom du ikke er fornøyd utbedrer vi umiddelbart. Vi har 100%-fornøydgaranti. Da er det bare å nyte resultatet. 

Flip -Smart oppussing med et klikk!

Sikkerhet

Hva hvis jeg ikke er 100% fornøyd med arbeidet?

Flip har 100% fornøyd garanti på alle sine jobber. Hvis det skulle vise seg at du ikke elsker jobben som er gjort, kommer vi tilbake og utbedrer resultatet inntil du er fornøyd. Du betaler ikke før du har godkjent sluttresultatet.

Hvordan sikrer dere kvalitet på håndverkerne?

Før vi signerer avtale med våre håndverksbedrifter kvalitetssikres partnerne med en rekke krav (HMS, lønnsvilkår, forsikringer, mvaregister etc). De får også opplæring i Flip sin “Best practice” guideline. Før håndverkerfirmaet får gjennomføre et flipoppdrag tar vi alltid en gjennomgang av referanser. Nye håndverkere må også gjennom testprosjekter. I etterkant tar vi stikkprøver, kontrollsjekker rutiner og fanger opp evt avvik i samarbeid med våre kunder. På denne måten er du sikker på at hånvderkerne som utfører arbeidet hos deg leverer av høyeste kvalitet.

Er arbeidet forsikret?

Alle oppdrag gjennom Flip er forsikret av IF med ansvarsforsikring

Før du sender forespørsel

Er Flip bare et fordyrende mellomledd i bransjen?

Nei, Flip er en helt ny løsning som digitaliserer oppussingsbransjen og effektiviserer hele verdikjeden vesentlig for overflateoppussingsprosjekter og gir kundeverdi. Det er Flip som er tjensteleverandør av hele prosjektet, og det er kun oss du trenger å forholde deg til. Vi benytter underleverandører på samme måte som store entreprenører bruker underleverandører eller bemanningsbyråer for å sikre kapasitet. Flip har derfor en hurtighet, gjennomføringsevne og lave priser.

For underentreprenørene som samarbeider med Flip tilbyr vi en jevn og konsistent arbeidsflyt av forholdsvis enkle oppdrag med lav kompleksitet. På denne måten utnytter vi den ledige kapasiteten i bransjen som en slags “TooGoodTooGo” for overflateoppussing. Flip reduserer også administrasjonkostnadene for slike oppdrag drastisk for håndverkerne og står for full kunde- og logistikksupport, sikker betaling, og enkelhet fordi de bare trenger å fokusere på utførelsen av selve jobben og godt håndverk.

Hvorfor skal jeg ikke bare kontakte malere direkte?

Ved å kontakte maleren direkte risikerer du å få en høyere pris, lavere kvalitet og usikkerhet knyttet til betaling og garantier. Du må også gjøre alle valg selv, og får ikke glede av våre verdiøkende anbefalinger eller fargeplaner fra interiørdesignere (som er gratis gjennom Flip) Vi involverer alltid flere kvalitetssikrede malere for å treffe den som er villig til å gi den laveste prisen i markedet for akkurat ditt oppdrag. I tillegg vil maleren måtte prise inn salgsarbeid, administrasjon, rådgivning osv som Flip ellers ville håndtert heldigitalt og effektivt mot dagens bransjestandard.

Hvor langt i forveien må jeg booke oppdrag?

Du kan booke oppdrag med oppstart 3 dager frem i tid (virkedager).

Hva skjer hvis jeg må kansellere oppdraget?

Du forplikter deg ikke til å gjennomføre oppdraget før du har akseptert endelig pristilbud etter anbudsprosessen med endelig oppstartsdato. Når du har akseptert oppdraget og signert kontrakt starter vår prosess og oppdraget kan ikke lenger kanselleres vederlagsfritt. Dersom du allikevel ønsker å kansellere belastes du 25% av oppdragssum grunnet tapt alternativt arbeid helt fremt til oppstart. Ved kansellering etter oppstart må du betale 50% av oppdragssum grunnet tapt alternativt arbeid og innkjøpte materialer. Du kan kansellere vederlagsfritt dersom jobben krever vesentlige kostnadsdrivende endringer for å få jobben gjennomført (eksempel: må rette gulv med avrettingsmasse etc)

Trenger jeg å handle inn noe utstyr eller liknende?

Nei, du trenger ikke å handle inn noe. Flip stiller med alt av materialer og utstyr som trengs for å få utført jobben. Men dersom du har lyst til å gjøre elementer selv er det selvfølgelig også en mulighet.

Hva er inkludert i jobben?

Totalprisen inkluderer alt som er avtalt med vår prosjektleder. Dette inkluderer som regel arbeidet, innkjøp og levering av materialer, avfallshåndtering og mva. Dersom det ved oppstart av gulvbytte trengs retting, eller andre vesentlige endringer fra prosjektbeskrivelsen vil dette bli avklart før oppstart, slik at du som kunde alltid kan velge å ikke gjennomføre oppdraget i slike situasjoner, og unngår ubehagelige overraskelser.

Maling

Reparer dere vegger?

I vår standard malepakke inkluderes flekksparkling av vegg ved ugjevnheter fra ting som har hengt på vegg etc. For reparasjon ut over dette, som helsparkling, utføres dette mot ekstra kostnad. Dette avtales konkret direkte med prosjektleder før du får ditt tilbud.

Hvor mange strøk maler dere?

Vi maler minimum to strøk eller så mange som trengs for at det skal bli et optimalt resultat. Dette varierer med materialer og grunnfarge. Som regel vil det bety 2 strøk, men i enkelte tilfeller vil det kunne være behov for 3 strøk. Ved behov utfører vi også forvask, pussing og grunning.

Hvordan hensyntar dere forskjellige matthetsgrader?

Vår prosjektleder anbefaler alltid best practice i bransjen når det kommer til matthet, så du unngår å velge feil for ulike overflater. Du som kunde kan også alltid angi ønsket matthetsgrad hvis du ønsker det.

Hvordan velger jeg farge?

Enten så velger du akkurat den fargen du selv ønsker, ellers så anbefaler flip ferdige fargepakker som er optimalisert mot ulike målsetninger og satt sammen av en profesjonell interiørdesigner. Dette inkluderer stiler som “årets trend”, “den klassiske” og “den salgbare”.

Gulv

Jevner dere underlaget før dere legger gulv?

Prisen inkluderer riving av gammelt gulv og list og legging av nytt gulv og list på eksisterende underlag. Hvis vi mot formodning skulle se et klart behov for avrettingsmasse for å kunne gjennomføre jobben vil du få et nytt tilbud til en hyggelig markedspris på denne delen av jobben som du kan velge og akseptere, eller avbryte prosjektet (dette regner vi som vesentlige endringer).

Er prisen inkludert eller ekskludert materialer på gulv?

Totalprisen inkluderer alt som er avtalt med prosjektleder. Normalt inkluderer dette selve gulvet (parkett eller laminat), inkludert underlag og alt som trengs. Det inkluderer også utstyr brukt i legging av gulv. Vi står også for avfallshåndteringen så du slipper det.

Hvordan velger jeg gulv?

Vi tilbyr alle gulv som selges av vår partner Optimera/Montèr. Ønsker du gulv fra andre steder står du fritt til dette, men da må du hente og levere selv. Prisene hos Flip er de samme som på montèr.no. Her finnes gulv som skal dekke de fleste behov. Ved ønske om gulv utenfor vår portefølje avklares dette med prosjektleder i telefonsamtalen før utsending av tilbud.

Betaling

Hvordan betaler jeg for jobben?

Når du har akseptert gjennomført arbeid mottar du en faktura med betalingsinformasjon. Hele oppdraget betales etterskuddsvis med 7 dagers betalingsfrist etter akseptert gjennomføring av jobb. Det betyr at du har ingen utlegg på jobben før hele jobben er gjennomført og akseptert av deg som kunde.

Annet

Maler dere innendørs og utendørs?

Vi gjør alle typer innendørs malerarbeid.

I hvilket område tar dere oppdrag?

Flip tar oppdrag i hele Norge.